Vuxen och barn i träningsskläder

Så kan idrottslektionerna bli mer inkluderande:

  • Förutsägbarhet och tydlighet: Att veta i förväg vad lektionen ska gå ut på gynnar de flesta elever.

  • Samtal: Prata med eleverna om hur de upplever lektionerna och anpassa om det behövs. Barn och unga med autism eller adhd är också individuellt olika, men alla mår bra av att kunna påverka och känna meningsfullhet.

  • Lagom utmaningar: Utmana eleverna att prova nya övningar, men tvinga ingen.

  • Förstående chefer: God kommunikation med skolledningen ökar möjligheten att ge extra stöd till de elever som behöver.


Läs mer:

"Roligare idrott med tydlighet och inflytande" artikel ur Tidningen Autism nummer 2 2021

Specialpedagogiska myndigheten samlar information för lärare kring förhållningssätt och strategier för att skapa trygghet och tillgängliggöra undervisningen för alla elever.

Specialpedagogiska myndighetens information om idrott och hälsa (öppnar spsm.se i nytt fönster)

Forskningsöversikten "En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel" ger vägledning till lärare om hur undervisningen kan utformas för att passa för elever som möter svårigheter i det sociala samspelet.

Läs mer och ladda ner forskningsöversikten på Skolforskningsinstitutets webbplats (öppnar skolfi.se i nytt fönster)