1. Vänd dig till skolans rektor.

  2. Får du inte gehör hos rektorn ska du kontakta huvudmannen, det vill säga den som driver skolan. I kommunala skolor är det kommunen, utbildningsförvaltning eller motsvarande som är huvudman. I fristående skolor är det skolans styrelse eller ägare.

  3. Om problemet kvarstår kan du lämna uppgifter om missförhållanden (tidigare kallat anmälningar) till Skolinspektionen. Skolinspektionen gör en samlad bedömning om en utredning ska inledas. Bedömning görs utifrån dina uppgifter samt utifrån det Skolinspektionen redan vet om skolan och huvudmannen. Inkomna uppgifter om missförhållanden kan också komma att  ligga till grund för framtida inspektioner. 

    Om en utredning inleds ska Skolinspektionen ta reda på om skolan har följt de bestämmelser som gäller och kan kräva att skolan ändrar sitt arbete så att bestämmelserna följs.

Skolverkets upplysningstjänst och andra kontaktvägar (öppnas i nytt fönster)

Skolinspektionens information om kontaktvägar vid problem eller missförhållanden i skolan (öppnas i nytt fönster)


Överklaga åtgärdsprogram

Om du vill överklaga ett åtgärdsprogram vänder du till Skolväsendets överklagandenämnd. Beslut om att inte upprätta åtgärdsprogram kan också överklagas.

Skolväsendets överklagandenämnds information om överklagan (öppnas i nytt fönster)


Diskriminering och skola

Att skolan inte ger tillräckliga stödinsatser för att göra undervisningen tillgänglig för en elev som har dokumenterat stödbehov kan vara grund för diskriminering.

Mer information finns på Diskrimineringsombudsmannen, DO:s, webbplats. 

Om tillgänglighet och skola (öppnar do.se i nytt fönster)

Om olika sätt att göra diskrimineringsanmälan (öppnar do.se i nytt fönster)

Samlade tips och länkar kring diskriminering

 

Specialpedagogiska skolmyndighetens tjänst: Fråga en rådgivare

Tjänsten riktar sig till personal som arbetar i skolan, men de svarar även på frågor från vårdnadshavare.

Specialpedagogiska skolmyndighetens tjänst Fråga en rådgivare (öppnas i nytt fönster)