Autism Sverige har lämnat ett yttrande över betänkandet Förstärkningsundervisning i skolan – en försöksverksamhet för fler behöriga elever (SOU 2024:94). Förbundet är delvis positiva till utredningens förslag, som innebär att elever som riskerar att inte nå gymnasiebehörighet ska kunna få utökat stöd inom ramen för den ordinarie undervisningen. Utredningen föreslår två former av förstärkningsundervisning – halvklassundervisning i vissa ämnen och stödundervisning specifikt för de elever som behöver det.

Autism Sverige gläds åt att utredningen valt en annan väg än direktivens inriktning mot mer undervisningstid utanför ordinarie skoltid, i form av obligatorisk lovskola och utökad extra studietid. Förbundet menar att insatser som innebär ”mer av samma” snarare riskerar förvärra situationen för många elever med autism, särskilt de som inte trivs eller mår bra i skolan och som riskerar att inte nå målen på grund av hög frånvaro.

Samtidigt understryker Autism Sverige att utredningens förslag inte får ses som en helhetslösning. Många autistiska elever behöver andra typer av insatser än förstärkt undervisning, såsom tydligare kommunikation, lugnare lärmiljöer och socialt stöd. För att förbättra skolgången för elever med autism ser förbundet ett behov av ett bredare arbete för ökad tillgänglighet i skolans fysiska, pedagogiska och sociala miljö.

Läs hela remissvaret

Yttrande över betänkandet Förstärkningsundervisning i skolan - en försöksverksamhet för fler behöriga elever (SOU 2024:94) (öppnas i nytt fönster)