Autism Sverige har lämnat ett yttrande över betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81). Utredningen föreslår bland annat skärpta antagningskrav till lärar- och förskollärarutbildningarna och ett förändrat utbildningsinnehåll med mer fokus på ämneskunskaper, kognitionsvetenskap och praktisk metodik.

Behovet av kunskap om autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är stort. Andelen barn och unga som får en autismdiagnos ökar och många elever med autism möter stora utmaningar i skolan. Brister i tillgänglighet, anpassningar och stöd leder till hög frånvaro, sämre skolresultat och ökad psykisk ohälsa. I sitt remissvar betonar Autism Sverige bland annat vikten av stärkt specialpedagogisk kompetens i lärarutbildningen för att bättre möta behoven hos elever med autism.

Läs hela remissvaret här:

Yttrande över betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (öppnas i nytt fönster)