Autism Sveriges skolenkät 2025 visar bland annat att:
- Endast 37 procent av eleverna når kriterierna för godkänt i svenska, matematik och engelska.
- 97 procent har behov av anpassningar eller stöd i skolan, men att endast 33 procent får det i tillräcklig omfattning.
- Hela 23 procent av eleverna varit frånvarande 40 dagar eller mer under det senaste året.
Ingen förbättring över tid
Jämförelser med enkätresultat från 2020 och 2022 visar att skolsituationen för autistiska barn och elever inte förbättrats över tid. I nästintill alla avseenden anas snarare en successiv försämring mellan åren 2020 och 2025.
En särskilt svår situation för flickor
Enkätresultaten visar att autistiska flickor på olika sätt tycks ha en särskilt svår situation i skolan. Det återspeglas i någon grad i flertalet frågor, men allra mest sticker skillnaderna ut när det gäller frågor om trivsel och frånvaro.
Högstadietiden ofta mer problematisk
Högstadietiden utmärker sig i enkätresultaten som en särskilt svår tid. Nästan oavsett vilken fråga det rör sig om pekar svaren mot detta. Det tyder på att autistiska elever ofta tvingas gå alldeles för länge i en skola som brister i tillgänglighet, utan att deras behov uppmärksammas och tillgodoses.
En ordinarie skola som slår ut elever
Enkätresultaten visar att det finns brister både i tillgänglighet och i arbetet med riktade stödinsatser inom hela skolväsendet, men att de är särskilt omfattande i den ordinarie skolan i jämförelse med resursskolor och de anpassade skolformerna.