Trots lagstadgade rättigheter och återkommande larmrapporter har skolsituationen för autistiska barn och ungdomar inte förbättrats. I Autism Sveriges skolrapport 2025 syns tvärtom en successiv försämring över tid, och det är särskilt svårt för flickor och elever i högstadiet.
Endast 37 procent av eleverna i rapporten når målen i svenska, engelska och matematik. 97 procent har behov av anpassningar eller stöd – men bara en tredjedel uppges få det i tillräcklig omfattning.
Hela 23 procent har varit frånvarande i 40 dagar eller mer under ett år.
– Det här är elever som enligt lagen har rätt till stöd, men som i praktiken ofta lämnas utan det. Många elever blir kvar för länge i skolmiljöer som inte fungerar, ibland så länge att de kraschar. Vi ser en ordinarie skola som slår ut elever i stället för att stötta dem, säger Johanna Carnvik Schöier, intressepolitisk utredare på Autism Sverige.
Rapporten visar att trivseln sjunker med stigande ålder och är lägst i den ordinarie skolan. Flickor trivs över lag sämre än pojkar. Endast 45 procent av flickorna trivs i skolan, jämfört med 62 procent av pojkarna. Bristande trivsel och låg tillgänglighet får långsiktiga konsekvenser, som att elever inte når kunskapsmålen och riskerar framtida utanförskap.
– Det handlar om att resurserna inte räcker, och att kunskapen om autism fortfarande är för låg. Skolan måste få bättre förutsättningar både att arbeta förebyggande för ökad tillgänglighet och för att kunna ge bättre stöd till enskilda elever när behov uppstår, fortsätter Johanna Carnvik Schöier.
Autism Sverige vill se krafttag för att vända denna negativa utveckling. Nu krävs större satsningar på kompetensutveckling, bättre resurser till skolor och mer omfattande nationell uppföljning av autistiska elevers skolsituation.
Några siffror ur rapporten:
- 37 procent av eleverna når målen i svenska, engelska och matematik.
- 97 procent uppges ha behov av stöd – men endast 33 procent får det i tillräcklig omfattning.
- 23 procent har varit frånvarande minst 40 dagar det senaste året.
- Endast 45 procent av flickorna trivs i skolan – jämfört med 62 procent av pojkarna.
Mer information om rapporten:
Autism Sverige genomför regelbundet en skolenkät. Skolrapporten 2025 bygger på en enkät besvarad av 1 775 vårdnadshavare till barn i förskola till gymnasiet. Enkäten genomfördes i januari 2025 och är ett viktigt verktyg för att synliggöra den verklighet autistiska elever möter varje dag – och för att driva på förändring.
Läs hela rapporten: Skolrapport 2025 (öppnas i nytt fönster)
Kontakt:
- Johanna Carnvik Schöier, intressepolitisk utredare Autism Sverige, johanna.carnvik.schoier@autism.se
- Linn Rivero Mildén, kommunikatör och presskontakt, Autism Sverige linn.rivero.milden@autism.se
Pressbilder
Högupplöst bild: Johanna Carnvik Schöier
Foto: Christina Teuchler