För personer med intellektuell funktionsnedsättning är folkhögskolan en av få vägar till utbildning efter gymnasiesärskolan. En plats på folkhögskola kan innebära skillnaden mellan att fastna i ett permanent utanförskap eller känna sig delaktig i samhället och komma vidare i sysselsättning.
Allas rätt till utbildning, utifrån sina förutsättningar, är en viktig pusselbit i ett demokratiskt samhälle. Med en kraftigt minskad tilldelning i budgeten, drabbas folkhögskolor hårt. Det är en uppenbar risk att deltagare med funktionsnedsättning drabbas hårdast.
Vi uppmanar därför regeringen:
- att snarast öka anslaget till folkhögskolorna med 500 miljoner, så anslaget kommer tillbaka till 2022 års nivå
- att säkerställa en större långsiktighet för folkhögskolors verksamhet
- att personer med funktionsnedsättningar ska ha samma möjligheter att studera vidare utifrån sina förutsättningar, i enlighet med FN-konventionerna och de Globala målen