I debattartikeln uppmanas regeringen att skyndsamt:
- Avskaffa diskriminerande undantag i skollagen som tillåter att en elev med funktionsnedsättning kan nekas plats på en skola eller begränsas stöd med hänvisning till betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter.
- Föreslå att skollagen kompletteras med krav på en universellt utformad skolmiljö.
- Ta fram en tydlig strategi för hur Sveriges förskolor och skolor – nya som befintliga – ska göras tillgängliga för alla barn.
Läs hela debattartikeln i Altinget (öppnar altinget.se i nytt fönster)
Fakta universell utformning
- Principen om universell utformning handlar om att skapa lösningar som fungerar för så många som möjligt redan från början. Artikel 2 i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning beskriver universell utformning som design av produkter, miljöer, program och tjänster.
Om Principen om universell utformning på Myndigheten för delaktighets webbplats (öppnar mfd.se i nytt fönster)